Keresés befejezése

Mit tegyünk az immunrendszer egyensúlyának érdekében?

Mit tegyünk az immunrendszer egyensúlyának érdekében?

Az immunrendszer aktivitását egy hosszú tengely mentén lehet elképzelni, amelynek egyik pólusán fokozott működés, másik pólusán csökkent működés található. A fokozott működés ugyanolyan kóros állapot, mint az alulműködés, csak amíg a csökkent immunaktivitás talaján fertőzések, daganatos folyamatok jönnek létre, úgy a fokozott működést autoimmun betegségek, allergiák kialakulásával lehet jellemezni. A tengely középpontja utal az immunrendszer működésének egyensúlyára. Ez az elérendő cél.

Feltehetjük a kérdést, hogy milyen szerepet játszik az immunrendszer szervezetünkben? Leegyszerűsítve három fő feladat hárul rá:

- Fertőzésekkel szembeni védelem
- Daganatnövekedés gátlás
- Saját sejtek, szövetek, szervek, szervrendszerek védelme, autoimmunitás gátlás

Talán nem is jut eszünkbe, hogy mennyi életmódbeli tényező befolyásolhatja az immunrendszeri egyensúlyt. A kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozás, a rendszeres testmozgás, a dohányzásmentes életmód, a stresszkezelés, a kedvező szociális körülmények, ill. perisztázis (családtagok, barátok, támogató ismerősök) mind kedvezően hat az immunrendszerre, ill. egészségre.

Számos tudományos vizsgálat foglalkozott az egyes életkori sajátosságokkal. Lesoud és munkatársai (2002) bebizonyították, hogy az időskorban bekövetkező immunvédelem-hanyatlás elsősorban a hiányos táplálkozással hozható összefüggésbe. Calder és Kew (2002) kimutatta, hogy a hiányzó vitaminok megfelelő pótlásával restaurálható szervezetünk ellenálló képessége.

A lelki megterhelés, környezetből vagy a belső lelki folyamatokból származó stressz jelentősen befolyásolhatja az immunaktivitást. Például érzelmi konfliktus hatására csökken a száj és más szervek nyálkahártyájának Immunglobulin-A szintje, ezáltal a nyálkahártyák felszíne védtelenebbé válik a fertőzésekkel szemben.

Lássuk, mit kell tennünk az immunrendszer megfelelő működése érdekében:

- Törekedjünk a mennyiségileg megfelelő, vitaminokban, ásványi anyagokban, nyomelemekben bővelkedő, kiegyensúlyozott táplálkozásra.

- Hetente kontrolláljuk a testtömeget és próbáljunk hetente legalább 5x30 perc testmozgást végezni.

- Mellőzzük a dohányzást és a túlzott alkoholfogyasztást

- A munkahelyi, ill. otthoni konfliktusokat próbáljuk minél hamarabb adekvátan megoldani

- Próbáljunk mindent örömmel végezni

- Keressünk élményeket a mindennapokban is

- Hetente legalább egyszer találkozzunk barátainkkal és beszéljük ki érzéseinket

- Élvezzük az életet!

A mindennapos stresszhelyzetek levezetése mellett nélkülözhetetlen a megfelelő táplálkozás. Különösen az évszakváltások idején fontos a vitamin és ásványi anyag pótlásra fokozottabban figyelni.